Katowicka Karta Mieszkańca
Katowicka Karta Mieszkańca
Ulotka KKM uczniowie
Ulotka KKM rodzice
 
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.

Odwiedziny...

od 1 września 02: 7101563

Reklama

Jesteś tutaj: Strona główna arrow Biblioteka arrow Z życia szkoły arrow Średnia ważona
Średnia ważona PDF Drukuj Email
Redaktor: Administrator   
29.08.2007.

...zyskała w ubiegłym roku wstępną akceptację grona pedagogicznego oraz pana dyrektora Dariusza Koclejdy. Czy zostanie zatwierdzona na jutrzejszej konferencji - trudno powiedzieć na 100%, gdyż wiąże się to z ogromem dodatkowej pracy przy użyciu komputera podczas klasyfikacji. Miejmy jednak nadzieję, że bezstronny, sprawiedliwy sposób oceniania zostanie wprowadzony w życie. Ponieważ sprawa jest pierwszorzędnej wagi, dlatego jeszcze raz zamieszczam artykuł z dnia 22 czerwca br.

Wiemy, jak profesorowie wyższych uczelni oceniają swych studentów - na egzaminach ustnych nie ma żadnych ściśle określonych reguł, a wiele zależy od odbrego humoru egzaminatora. W dziedzinie oceniania szkoły niższego szczebla, w tym średnie, mają narzucone o wiele ostrzejsze rygory. Lecz w dalszym ciągu ocenianie w "Długoszu" nie jest jednolite i często uczniowie "siłą" wymuszają na nauczycielach oceny wyższe od tych, na jakie zasługują. Być może w bieżącym roku szkolnym sytuacja w tej dziedzinie ulegnie zasadniczej poprawie.

Reguły oceniania z danego przedmiotu muszą być jednolite w całej szkole. Już kilku nauczycieli stosowało metodę "średniej ważonej" i uczniowie byli z niej bardzo zadowoleni. Każdy uczeń będzie mógł od początku sterować oceną, jaką otrzyma na semestr oraz koniec roku. Ocena nie będzie w żadnym wypadku uzyskiwana w wyniku "zdawania" na koniec semestru, tylko w wyniku pracy podczas całego semestru. Kilka szczegółów precyzyjnego regulaminu oceniania wymaga jeszcze dopracowania. Na końcu artykułu znajdziecie plik arkusza kalkulacyjnego, który liczy ocenę końcową z dowolnego przedmiotu oraz objaśnienia idei średniej ważonej ocen.

Na pierwszej lekcji każdego przedmiotu uczeń powinien dowiedzieć się:

  1. z czego będą wystawiane oceny. Przykład:
    • odpowiedzi ustnych
    • kartkówek
    • sprawdzianów
    • aktywności na lekcjach
    • aktywności pozaprogramowej
  2. jakie wagi będą przyznawane poszczególnym ocenom. Przykład:
    • odpowiedzi ustne - 5
    • kartkówki - 6
    • sprawdziany - 7
    • aktywność na lekcjach - 5
    • aktywność pozaprogramowa - 7

To wystarczy do wystawienia oceny końcowej. Każdy może ją sobie policzyć indywidualnie ze wzoru:

suma iloczynów ocena*waga / suma iloczynów liczba ocen * waga

Przy przyjęciu granicy między ocenami np. 0,6 - jeśli w wyniku obliczeń otrzymamy 3,60, to uczeń otrzyma ocenę dostateczną, z kolei przy 3,61, będzie to ocena dobra.

Sprecyzować trzeba jeszcze kilka spraw, np. ktoś napisał słabo ważny sprawdzian i chce go poprawić - czy liczymy oba stopnie - ten ze sprawdzianu pisanego w terminie oraz poprawkowego, czy może tylko ten z poprawy? Jak obliczamy ocenę końcoworoczną - czy wszystkie stopnie otrzymane w ciągu roku szkolnego wrzucamy do jednego worka (czytaj: wzoru) i obliczamy średnią ważoną, czy obliczamy średnią arytmetyczną z dwóch semestrów, a może jeszcze inaczej? Chodzi o to, by potknięcia z pierwszego semestru nie rzutowały na ocenę końcową.

Po tych i innych ustaleniach wreszcie zostanie wprowadzona w życie zasada: "uczeń kowalem swego losu". Jak to bedzie wyglądać w praktyce, zobaczymy już wkrótce - po wakacjach.

A oto plik obliczaniestopnia.xls, który - po wprowadzeniu odpowiednich dla danego przedmiotu wag - można będzie zastosować do obliczenia oceny końcowej (uwaga, plik nie został dokładnie przetestowany, może zawierać błędy). Niektóre komórki są ukryte lub chronione. Ochronę można zlikwidować poprzez wybranie z menu Narzędzia/Ochrona/Nie chroń arkusza...

Leszek Jabłoński

{moscomment}
Zmieniony ( 29.08.2007. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Reklama