Konkurs superhero women
Konkurs ,,NAJCIEKAWSZE SYLWETKI KOBIET NA PRZESTRZENI DZIEJÓW CZYLI SUPERHERO WOMEN” Więcej informacji: Plakat
 
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.

Odwiedziny...

od 1 września 02: 7056837

Reklama

Jesteś tutaj: Strona główna arrow Projekty międzynarodowe arrow Wykresy staninowe...
Wykresy staninowe... PDF Drukuj Email
Redaktor: LJ   
22.11.2009.
Image

...powiedzą o maturze znacznie więcej niż ich wyniki! Na wstępie artykułu znajdziesz informacje publikowane już przed rokiem o tym, jak należy odczytywać wykresy w znormalizowanej skali staninowej. Na wykresach widac wyraźnie, gdzie jesteśmy znacznie lepsi od średniej krajowej, oraz w których miejscach mamy jeszcze pewne niedociągnięcia. Zapraszamy do analizy wykresów staninowych.

Na początku powtarzamy i uaktualniamy fragment artykułu z ubiegłego roku na temat wykresów staninowych.

Poniższe wykresy przedstawiają wyniki egzaminu maturalnego na tzw. znormalizowanej skali staninowej. Na osi poziomej liczbami rzymskimi od I do IX oznaczono przedziały punktów (w procentach), jakie uczeń może otrzymać na maturze. Te przedziały ustala się analizując wyniki ogólnopolskie, tak, by przedział procentowy wyniósł odpowiednio:

dla przedziału I: 4%, dla przedziału II: 7%, dla III: 12%, dla IV: 17%, dla V: 20%, dla VI: 17%, dla VII: 12%, dla VIII: 7% i wreszcie dla przedziału IX: 4%. Oczywiście zakres procentowy dla każdego przedmiotu jest inny. Dla każdego przedmiotu podano skalę procentową.

Na osi pionowej zaznaczono procent abiturientów, którzy uzyskali wynik egzaminu w danym przedziale punktowym (od I do IX). Słupki niebieskie przedstawiają wyniki ogólnopolskie. Oczywiście wyników najwyższych i najniższych jest zawsze najmniej, a najwięcej gdzieś w przedziale środkowym - to przedstawiają na każdym wykresie słupki w kolorze niebieskim (na legendzie oznaczone jako "norma"). Z kolei słupki brązowe to wyniki w naszym VI LO w roku 2009. Oczywiście najlepszym wynikiem byłby słupek o wysokości 100 w zakresie IX, ale to statystycznie raczej się nie zdarza. Jednak jeśli słupki brązowe przewyższają słupki niebieskie w prawej części wykresu, to oznacza to, że wynik na tle kraju jest dobry lub bardzo dobry. Równocześnie po lewej stronie wykresu słupki brązowe powinny być mniejsze od słupków niebieskich, tzn. słabych wyników powinno być mniej. Pod wykresami załączyłem komentarze.

Poniższe wykresy w znormalizowanej skali staninowej nie zależą od poziomu trudności pytań. O poziomie trudności pytań świadczy rozkład precentowy dla zakresów od I do IX, który podano dla każdego przedmiotu. O tym, który egzamin był "najtrudniejszy", dowiesz się w następnym artykule.

A poniżej znajdują się wykresy staninowe dla wyników maturalnych VI LO z roku 2009 z poszczególnych przedmiotów. Uwaga! W opisie osi poziomej podano zakresy znormalizowanych przedziałów zakresów od I do IX, przy czym ostatni zakres IX mający formę np. "91% - 1" należy odczytywać "91% - 100%".


Wyniki z egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym mają dla VI LO dwie niepomyślne odchyłki: zbyt duże wartości brązowych słupków w zakresie wyników niższych od średniej (zakresy III i IV), a także niewielkie wysokości słupków w zakresach VIII i IX. Poza tym kształt krzywej jest zgodny z wzorcowym.



Tutaj również brązowe słupki III i IV za wysokie, dobrze, że wysokość słupków w zakresach I i II mają wysokość 0 - wyniki mieszczą się w zakresie od niskich do wysokich.



Tutaj wyraźnie widać, że nasze słupki są w całym zakresie wyników lepszych wyższe od normy ogólnopolskiej, a w zakresie wyników słabych nie ma ich w ogóle! Z angielskiego na poziomie podstawowym nasi abiturienci byli lepsi od średniej ogólnopolskiej.



Na poziomie rozszerzonym wynik jest nieco słabszy - brązowe słupki są nieco wyższe po lewej stronie wykresu, a niższe po stronie prawej (dla wyników lepszych)



Niemiecki na poziomie podstawowym wypadł bardzo dobrze, szkoda tylko, że ten język zdawało tylko dwóch abiturientów...



Język francuski, który zdawało tylko trzech abiturientów, wypadł słabo



Biologia na poziomie podstawowym prezentuje się dobrze, nasze brązowe słupki po prawej stronie są na ogół wyższe od normy ogólnopolskiej, a po lewej stronie - czyli dla wyników słabych - nie ma ich wcale.



Lecz na poziomie rozszerzonym nasze wyniki okazały się nieco słabsze od ogólnopolskich - niepokoją szczególnie duże słupki II i III, czyli dla wyników niskich i bardzo niskich, a także brak wyniku "bardzo wysokiego" oraz "najwyższego".



Chemię zdawało 4 abiturientów, z czego większość miała punktację lepszą od średniej - wynik lepszy od średniej krajowej!



Na poziomie podstawowym zdawała chemię tylko jedna osoba, trudno więc cos powiedzieć o rozkładzie statystycznym wyników w naszym liceum. Gdyby nasz wynik plasowałby się w zakresie V, bylibyśmy wtedy dokładnie zgodni z rozkładem krajowym, a tak jesteśmy klasyfikowani nieco niżej.



Geografia poziom podstawowy - bardzo dobry wynik spowodowany wysokimi słupkami w zakresie wyników wysokich oraz wyższych.



Na poziomie rozszerzonym o naszym nieco słabszym wyniku od ogólnopolskiego zadecydował wysoki słupek brązowy w zakresie III.



Wyniki z historii uplasowały się w środku skali, tzn. ani nie było drastycznie niskich, ani zbyt wysokich, niestety wysoki słupek w zakresie IV przesunął nasz wynik nieco poniżej średniej.



Dwójka abiturientów zdających historię na poziomie rozszerzonym uplasowała się dokładnie w środku skali, czyli wynik zgodny z normą ogólnopolską.



Matematyka na poziomie podstawowym naszego liceum ma ciekawy rozkład staninowy - dobrą oznaką są wyższe nasze słupki w zakresach "wyżej średnim" i "wysokim", jednak nasz dobry wynik w tych zakresach psuje wysoki słupek na poziomie III, czyli niskim.



Wiedza o społeczeństwie na poziomie podstawowym prezentuje się obok angielskiego najlepiej ze wszystkich przedmiotów na tle wyników ogólnopolskich - wszystkie nasze słupki po prawej stronie są większe od normy, a po lewej stronie nie ma ich wcale!



WOS na poziomie rozszerzonym wypadł słabiej od normy ogólnopolskiej, o czym zadecydował słupek po lewej stronie (w zakresie II).


Na podstawie danych udostepnionych przez pana wicedyrektora Krzysztofa Burdę
wykresy wykonał i komentarze napisał LJ

{moscomment}
Zmieniony ( 22.11.2009. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Reklama