Katowicka Karta Mieszkańca
Katowicka Karta Mieszkańca
Ulotka KKM uczniowie
Ulotka KKM rodzice
 
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.

Obecnie...

odwiedza nas 1 gość

Odwiedziny...

od 1 września 02: 7059080

Logowanie






Nie pamiętam hasła!
Konto? Zarejestruj mnie!

Reklama

Jesteś tutaj: Strona główna
Które klasy najlepsze? PDF Drukuj Email
Redaktor: Administrator   
21.08.2007.
Na uroczystości zakończenia roku szkolnego 2006/07 pan dyrektor Dariusz Koclejda ogłosił, które klasy osiągnęły najlepsze wyniki w nauce i frekwencji. Najlepsze okazały się klasy II f i I e ze średnią 4,0, z kolei najlepszą frekwencję zanotowały klasy I e i I f. Gratulacje! Ale czy zeszłoroczni zwycięzcy utrzymają swą pozycję w nadchodzącym roku szkolnym, tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć...

A oto tabela wyników:

Klasa

śr. ocena
frekwencja
Ia
3,51
86%
Ib
3,26
85%
Ic
3,50
88%
Id
3,10
83%
Ie
3,97
93%
If
3,06
92%
IIa
3,84
85%
IIb
3,67
87%
IIc
3,10
83%
IId
3,50
89%
IIe
3,25
83%
IIf
4,03
85%

Pan dyrektor Koclejda wyróżnił trzy klasy z najwyższą średnią: II f, I e i II a. Stwierdził przy tym, że wyniki w nauce idą na ogół w parze z frekwencją. Najlepsze klasy pod względem frekwencji to I e i I f. Pan dyrektor wymienił także klasy z najgorszą frekwencją i wynikami w nauce.

Średnie zapewne znacząco wzrosną w przyszłym roku szkolnym ze względu na wprowadzenie do średniej ocen z religii. A o ile powinny wzrosnąć? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź w ramce poniżej. Ale uwaga - tekst w ramce przeznaczony jest dla wielbicieli matematyki!

Prosty rachunek: załóżmy, że klasa ma p przedmiotów, n uczniów i średnią ocenę z przedmiotów - bez religii - wynoszącą av. Średnią obliczamy sumując wszystkie oceny - razem jest ich n*p - a ponieważ średnia jest av, więc taka suma wyniesie n*p*av. Sprawdzamy: dzieląc tę sumę przez liczbę wszystkich ocen, otrzymujemy właśnie av, czyli na razie wszystko się zgadza.

Teraz dodajemy jeden przedmiot - religię. Załóżmy, że każdy uczeń dostanie piątkę z religii - wtedy suma punktów wzrośnie o 5*n, czyli wyniesie ona av*n*p+5*n, a przedmiotów będzie o jeden więcej, czyli p+1. Liczba wszystkich ocen wyniesie więc n*(p+1). Obliczamy teraz średnią: (av*n*p+5*n)/[n*(p+1)], co po przekształceniu da (av*p+5)/(p+1). Możemy teraz obliczyć różnicę nowej średniej i starej: (av*p+5)/(p+1)-av, po przeksztaceniu otrzymamy wzór na wzrost średniej klasy: (5-av)/(p+1). Dla przykładowych danych av=3,8 i p=10 otrzymamy wynik: 0,11. Takiego wzrostu średniej powinniśmy oczekiwać w roku przyszłym. Wzór można by uściślić, zakładając, że średnia ocena z religii niekoniecznie musi wynosić 5, ale np. r.

Ale cała sprawa będzie rozpatrywana przez Trybunał Konstytucyjny, dlatego powyższe rachunki mogą spalić na panewce. I jeszcze jedna uwaga - nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo obliczać średnią. Otóż niektórzy podsumowują średnią każdego ucznia, a potem obliczają średnią z tych średnich. Jest to metoda nieprawidłowa, choć daje ona wyniki na ogół zgodne lub niewiele odbiegające od poprawnego wyniku. Dobry sposób to ten zastosowany powyżej w tekście dla matematyków: trzeba po prostu zsumować wszystkie stopnie i podzielić otrzymaną sumę przez ich ilość - to daje prawidłową średnią klasy.

LJ

{moscomment}
Zmieniony ( 21.08.2007. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Reklama