...na akademii z okazji zakończenia roku szkolnego. W niniejszym artykule znajduje się jedynie część "literacka" przemówienia. Poza tym pan dyrektor Dariusz Koclejda podsumował wyniki klas w nauce oraz frekwencji, a także rozdał nagrody najlepszym i najaktywniejszym w pracy na rzecz szkoły uczniom. Sprawozdanie z tej części wystąpienia, a także zdjęcia z akademii zdominowanej przez dwie nasze wspaniałe gwiazdy piosenki Izę i Dominikę, znajdą się w osobnym artykule.
Szanowni Państwo! Drodzy uczniowie!
Ostatnie tygodnie czerwca to dla dyrektora czas podsumowań, sporządzania różnorodnych sprawozdań i wreszcie - kontroli dzienników. Podczas dokonywania tej ostatniej czynności z trwogą zauważyłem, że niestety, pod koniec roku szkolnego w bardzo niewielkim stopniu realizowane są treści, najbliższe obecnie sercom uczniowskim. Istnieje więc ogromna dysproporcja pomiędzy wiedzą, którą należy przyswoić i tym, o czym się marzy, co przeżywa, czym się żyje.
A żyje się... WAKACJAMI! Prawdopodobnie ta nieprzystawalność programu nauczania do uczniowskich przeżyć jest powodem ogromnej absencji młodzieży w ostatnich dniach. By zatem naprawić to karygodne zaniedbanie członków rady pedagogicznej, przeprowadzę teraz małą lekcję na temat wyczekiwanych WAKACJI. Na problem postaram się spojrzeć z perspektywy nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Proszę się nie obawiać, zajęcia nie będą trwały 45 minut, chociaż planuję je przeprowadzić metodą wykładu.
Zacznijmy zatem:
RELIGIA (ewentualnie etyka):
Pojęcie wakacji ma swoje głębokie uzasadnienie teologiczne. Już w biblijnym poemacie o stworzeniu świata możemy przeczytać, że Bóg, kończąc dzieło stworzenia, w siódmym dniu odpoczął. Jest to wezwanie dla wiernych, aby wykorzystali czas na regenerację swoich sił i pogłębienie życia duchowego.
JĘZYK POLSKI:
Wakacje dla wielu poetów i pisarzy były wspaniałym okresem inspiracji. To podczas wakacyjnego pobytu w Tuhanowiczach Adam Mickiewicz poznał Marylę Wereszczakównę. Świadectwem uczucia, którym obdarzył swoją wybrankę, stała się m.in. IV cz. "Dziadów" oraz wiersz "Do M.", a tytułowy bohater Mickiewiczowskiej epopei, przyjeżdża do Soplicowa, gdyż "końca nauk doczekał nareszcie".
JĘZYK ANGIELSKI, JĘZYK WŁOSKI, JĘZYK FRANCUSKI, JĘZYK ROSYJSKI, JĘZYK NIEMIECKI:
Wakacje to jeden z tematów, który możecie wylosować na wewnętrznym egzaminie maturalnym z języka obcego. Kochani uczniowie! Musicie się już psychicznie nastawić, że pierwszym wypracowaniem, zadanym przez nauczycieli po waszym powrocie do szkoły, będzie praca na temat: "Moje wspomnienia z wakacji". Nie róbcie więc przez najbliższe miesiące niczego, co byłoby wam trudno wyrazić w języku obcym.
HISTORIA:
Pojęcie "czasu wolnego" pojawiło się w dziejach dość późno, a spopularyzowało w związku z reformami społeczno-ekonomicznymi w XIX wieku. Jeszcze do niedawna przerwy w nauce służyły przede wszystkim temu, aby dziatwa szkolna mogła pomóc rodzicom w pracach polowych.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:
Prawo do czasu wolnego zagwarantowane jest w art. 66. Konstytucji RP.
MATEMATYKA:
Tegoroczne wakacje trwają: 73 dni. 73 to liczba pierwsza.
FIZYKA:
Wakacje to stan, w którym ciało najczęściej znajduje się w stanie spoczynku.
CHEMIA:
Wakacje... Poznajecie fascynującą dziewczynę..., przystojnego chłopaka... I już między wami jest chemia...
BIOLOGIA:
Lato... Roślinki przeprowadzają proces fotosyntezy, a ludzie winni pamiętać, że ekspozycja na promienie słoneczne jest konieczna do przekształcenia prowitaminy D w prewitaminę, które zachodzi przez działanie zakresu promieniowania świetlnego długości 290-315 nanometrów, wchodzącego w zakres promieniowania UV-B.
GEOGRAFIA:
Poznaj swój kraj!
PO:
Pamiętajmy, że w czasie wakacji czyhają na nas liczne zagrożenia. Oprócz konwencjonalnych, o których z pewnością mówiliście na lekcjach, należy tu wymienić stwarzające ogromne niebezpieczeństwo konfrontacje z tzw. "miejscowymi" , czyli mieszkańcami zwiedzanych przez was miejscowości, którzy niekoniecznie kibicują tej samej, co wy drużynie piłkarskiej i niekoniecznie cieszą się, że chcecie nawiązać relacje z ich sympatiami.
WF:
Każdy doświadczony sportowiec wie, że czas wolny stanowi bardzo istotny element dobrego, cyklicznego treningu. W tzw. okresie przejściowym pomiędzy jednym z drugim makrocyklem treningowym winno się zapewnić odpoczynek układowi nerwowemu oraz obniżyć obciążenia innych układów i narządów w celu ich pełnej regeneracji. Po prawidłowo zaplanowanym okresie przejściowym zawodnik powinien odczuwać silne pragnienie ponownego wznowienia treningu.
Drodzy uczniowie!
Dość już tego teoretyzowania. Koniec wykładu. Teraz czas na zajęcia praktyczne z wakacji: odpoczynek, poznawanie nowych ludzi, sport, zwiedzanie ciekawych miejsc. Życzę wam, byście zaliczyli te zajęcia na "piątkę", a nawet "szóstkę". A co będzie o tym świadczyło?
Przypomnijmy zdanie nauczycieli wf: po prawidłowo zaplanowanym okresie przejściowym zawodnik powinien odczuwać silne pragnienie ponownego wznowienia treningu. Niech zatem dobrze przeżyty okres przejściowy – okres wakacji sprawi, że w drugiej połowie sierpnia odczujecie silne pragnienie ponownego zjawienia się w murach VI LO, aby przystąpić do intensywnej nauki.
{moscomment}
|